Vegetarianen kliver ur garderoben

Första jobbveckan för det här året har passerat och solen har visat sig efter denna tid av mörker som vi nordbor alltid lever i genom december månad. Men nu kommer solen och ger oss den energi vi behöver för att orka med vårveckor, som för min del kommer bestå till stor del av jobb och träning :)
 
Jag har kommit igång med mitt främsta nyårslöfte som är att äta mer vegetarisk kost. De flesta dagarna av den här veckan har varit vegetariska och jag känner mig väldigt nöjd med att jag hittills klarat det jag lovade mig själv. Det är roligt och inspirerande att laga mat nu, testa nya recept, och framförallt mår jag så bra av att inte äta kött! Jag är lite bättre människa och uppoffringen jag gör för det är inte svår eller jobbig
 
 
Här är tre av de vegetariska rätter jag gjort under veckan. Överst är en LCHF-lasagne som jag förut brukade göra med köttfärs, men nu bytte jag ut köttfärsåsen mot quornfärs och linsröra. Mums blev det. Andra bilden är pannkakor där jag gått efter eget recept och bytt ut en stor del av det vita mjölet mot sojamjöl, för att göra pannkorna mer proteinrika. Sojamjöl innehåller betydligt mer protein och mindre kolhydrater än vanligt mjöl. Sojamjöl är okej i maten också för jag tycker inte det tar över smaken så som ex. mandel- eller kokosmjöl gör. Tredje bilden föreställer blomkålsris med en tofugryta. Med inspiration från andra recept blandade jag ihop en gryta. Tyvärr blev jag inte nöjd. Jag tror det kan vara första gången jag lagat tofu, och det är inte helt enkelt. Men man kan ju inte ge upp för det så jag kommer fortsätta experimentera!
 
 
 
Extra roligt är det att laga mat när man har någon att avnjuta den tillsammans med. Tur då att denna man stulit mitt hjärta. Tur att han är lika knasig som jag och tur att han accepterar mina val. 
 
Ha det bra!
 

Kommentera inlägget här :